ETUSIVU
KILPAILUT
SOLO VARIETY
GROUP VARIETY
SOLO CRAFTSMANSHIP

Group Variety -sarjassa kilpaillan parhaan puvun ja esityksen kokonaisuudesta. Kilpailun tuomaristo koostuu kokeneista cosplay-harrastajista, jotka palkitsevat sarjalle yhden (1) voittajaparin ja yhden (1) varasijaparin. Kilpailun voittajat liittyvät osaksi cosplayn suomenmestaruustiimiä ja lähtevät edustamaan Suomea Espanjaan ICL-finaaliin syksyllä 2026.

Olisitko sinä seuraava Group Variety Champion? Tutustuthan huolellisesti kilpailusarjojen sääntöihin ja arviointikriteereihin ennen hakemista!

Kilpailuhaku alkaa 27.1.2026 klo 18.00 ja päättyy 10.2.2026 klo 18.00. Kilpailuihin haetaan Google Forms -lomakkeella. Sarjaan valitaan enintään seitsemän (7) kilpailijaparia sekä yhteensä kaksi (2) varasijaa. Kilpailijat valitaan hakemusten perusteella ja jokaiseen hakijaan ollaan yhteydessä sähköpostitse haun tuloksiin liittyen. Mikäli kaikki kilpailijapaikat eivät täyty hakuajan päätyttyä, järjestetään täyttöhaku.

GROUP VARIETY -SÄÄNNÖT

Nämä säännöt koskevat Group Variety -sarjaa ja ICL-Duon Suomen karsintoja, jotka järjestetään osana Arctic Lights Comic Con 2026 -tapahtumaa. Sarjassa kilpaillaan yksilönä ja arvioidaan ainoastaan kilpailijan puku. Sarjan voittajapari lähtee edustamaan Suomea Espanjan Japan Weekendissä syyskuussa 2026 järjestettävään ICL-finaaliin. Muistathan tarkistaa finaalia ja edustusta koskevat alkuperäiset englanninkieliset säännöt tapahtuman omasta sääntökirjasta. Muutokset karsintakilpailun tai finaalin sääntöihin ovat mahdollisia.

Hakijan tulee olla täyttänyt 18 vuotta 16.5.2026 mennessä ja hänellä tulee olla joko Suomen kansalaisuus tai pysyvä oleskelulupa Suomessa. Mikäli hakija on edustanut kansainvälisissä cosplay-arvokilpailuissa jotain toista maata, tulee hänen tutustua tarkemmin alkuperäisiin englanninkielisiin sääntöihin hakukelpoisuutta koskien. Aiemmat ICL-karsintojen järjestäjät eivät saa osallistua kilpailuun.

Kilpailun toteuttaa Cosvision ry yhteistyössä Arctic Lights Comic Conin kanssa.

  • 1.1. Ennen kilpailua kilpailijan tulee toimittaa kilpailun järjestäjille kattavat referenssikuvat hahmostaan sekä mahdollisista asusteista/propeista esituomarointia varten. Tuomaristo arvioi näiden kuvien perusteella kilpailijan valmistaman pukukokonaisuuden. Kuvissa tulee näkyä koko hahmo sekä kaikki puvun osat. Kuvakollaasit ovat sallittuja, mikäli on todistettavissa, että kuvat perustuvat samaan pukuun.

    1.2. Ennen kilpailua kilpailijan tulee toimittaa kilpailun järjestäjille täytetty esitietolomake ja build book, joissa hän voi kertoa pukunsa valmistusprosessista. Tiedot toimitetaan tuomareille, jotka tutustuvat niiden avulla kilpailijan pukuun ja sen valmistusprosessiin itsenäisesti ennen tapahtumapäivän esituomarointia. Kilpailijat saavat tarkemmat ohjeet build bookin tekemiseen myöhemmin.

    1.3. Kilpailija tapaa tuomarit ainoastaan kerran esituomaroinnissa, jossa kunkin kilpailijan puku arvioidaan. Kilpailijan puku arvioidaan referenssimateriaalien perusteella, eikä tuomaristo ota huomioon kilpailijan omaa ulkonäköä. Kilpailija osallistuu esituomarointiin täydessä puvussaan ja kaikkine pukuun kuuluvine asusteineen/proppeineen. Jokaiselle parille on varattu 12 minuuttia tuomarointiaikaa.

    1.4. Esituomaroinnin aikana tuomarit voivat kysyä kilpailijalta kysymyksiä puvun toteutuksesta ja lopputuloksesta sekä esittää esitykseen liittyviä ennakoivia kysymyksiä. He voivat myös koskea pukuun saatuaan siihen ensin luvan kilpailijalta. Kilpailija ei saa tuoda esituomarointiin mukanaan portfoliota, leikekirjaa, tekstiilinäytteitä tai muuta puvun tai esityksen valmistusta esittelevää lisämateriaalia. Kilpailijan tulee pystyä kertomaan puvustaan tai esityksestään suomeksi ja englanniksi.

    1.5. Tuomaristo ei ota arvioinnissaan huomioon kilpailijan aiempaa kokemusta puvuntekijänä, esiintyjänä tai kilpailijana. Ainoastaan lopputulos ratkaisee.

    1.6. Tuomarit eivät ota kilpailijoista tai heidän asuistaan tai propeistaan kuvia esituomaroinnissa.

    1.7. Kilpailun päätteeksi tuomarit keskustelevat yhdessä ja päättävät yhden (1) voittajaparin ja yhden (1) varasijanparin sarjalle. Tuomarien valintoihin vaikuttavat kilpailijoiden puvut ja esitykset pisteytyssääntöjen mukaisesti

    1.8. Esitys arvioidaan kilpailun aikana tuomariston nähtyä kaikkien kilpailijoiden esitykset.

    1.9. Lavasteita ei esituomaroida. Lavasteet ovat osa esityksen pisteytystä ja niiden tulee olla vähintään 50% kilpailijoiden itse tekemiä.

  • Puvut: 40% kokonaisarviosta

    • Puvun rakenne, mittasuhteet, istuvuus ja liikkuvuus

    • Puvun haastavuus, monipuolisuus ja käsityön laatu

    • Materiaalivalinnat ja värit

    • Yksityiskohtien huomioiminen ja viimeistely

    • Yhdennäköisyys hahmon kanssa


    Esitys: 60% kokonaisarviosta

    • Esityksen sisältö: onko esitys ymmärrettävä, miten esityksen kaari käsitellään, kuinka hyvin esitys sopii lähdemateriaalin luonteeseen ja kuinka omaperäinen esitys on.

      • Parodia on sallittua ja arvioidaan sen mukaan, kuinka taitavasti se parodioi lähdemateriaalia ja sen luonnetta.

    • Lavaesitys: kuinka äänet, musiikki, näyttämön rekvisiitta ja käyttö luovat tunnelmaa ja vievät tarinaa eteenpäin.

    • Lavailmaisu: kuinka kilpailijat esiintyvät kehonkielellään ja kasvojen eleillään.


    Lisäksi kilpailijan arviointiin vaikuttavat positiivisesti:

    Edustuskelpoisuus

    • Kilpailijoiden myönteinen asenne, aikataulun ja ohjeistuksien noudattaminen sekä valmius englanninkieliseen kommunikointiin

  • 3.1. PUKU

    3.1.1. Ostetut ja muokatut puvut ja propit eivät ole sallittuja. Kilpailijan tulee tehdä pukunsa kokonaisuudessaan itse kannettavat pukuun kuuluvat propit mukaan lukien ja hänen on pystyttävä antamaan selvitys puvun valmistusprosessista tuomaristolle. Automatisoituja tuotantotyökaluja, kuten 3D-tulostinta tai kirjontakonetta, käyttäessään tulee kilpailijan valmistaa koneissa käytettävät tiedostot myös itse. Muiden suunnittelemia tai ostettuja kaavoja, tiedostoja tai muokattuja valmisvaatteita saa käyttää vain, jos ne eivät ylitä 20% puvun kokonaisuudesta.

    3.1.2. Savukoneiden käyttö puvussa ei ole sallittua turvallisuussyistä. Pieni pukuun integroitava järjestelmä voidaan sallia edellyttäen, että kilpailun järjestäjät ovat hyväksyneet sen etukäteen ja että se testataan tapahtumapaikalla.

    3.1.3. Kilpailijan puvun tulee olla valmis kilpailijan saapuessa karsintoihin tapahtumapaikalle. Matkustamisesta aiheutuneita vaurioita saa kuitenkin korjata saapumisen jälkeen.

    3.1.4. Karsintakilpailuun saa osallistua puvulla, jolla kilpailija on kilpaillut aiemmin edellyttäen, että puvulla ei ole voitettu Suomessa järjestetyn kansainvälisen kilpailun karsintaa eikä sitä ole käytetty kansainvälisen kilpailun finaalissa.

    Esimerkiksi: Extreme Cosplay Gathering, Nordic Cosplay Championships, Cosplayn Suomenmestaruuskilpailut, World Cosplay Summit, Cosplay World Masters, EuroCosplay Championships, International Cosplay League, Europa Cosplay Cup tai muu kansainväliseen cosplay-kilpailuun johtava esikarsinta.

    3.1.5. Mikäli kilpailija tulee valituksi edustamaan Suomea ICL:n finaalissa, saa karsintakilpailussa käytettyä pukua käyttää finaalissa huomioiden seuraavat:

    • Puvulla ei ole aiemmin voitettu Suomessa järjestettyä kansainvälisen kilpailun karsintaa, pois lukien karsintakilpailu, josta kilpailija on valittu edustamaan Suomea tulevaan ICL-finaaliin.

      • Kilpailija on kuitenkin voinut osallistua puvulla kansainvälisen kilpailun karsintaan Suomessa.

    • Puvulla ei ole kilpailtu aiemmin kansainvälisen kilpailun finaalissa.

    • Puvulla ei saa kilpailla karsinnan voiton jälkeen muissa kilpailuissa ennen ICL-finaalia.

    3.1.6. Kilpailijapari voi auttaa toisiaan pukujensa teossa. Kummankin kilpailijan tulee tehdä vähintään 50% puvustaan, eli yksi kilpailija ei voi tehdä kaikkia puvun osia molempiin pukuihin.

    • Esimerkki 1: Yksi kilpailija tekee puolet omasta puvustaan ja toinen kilpailija tekee oman pukunsa kokonaan ja lisäksi puolet toisesta puvusta. 

    • Esimerkki 2: Yksi kilpailija tekee haarniskan osat molemmille ja toinen kilpailija tekee ompeluosat molemmille. Molempien kilpailijoiden tulee työskennellä yhdessä ja osallistua puvuntekoon.

    3.2. HAHMOVALINTA

    3.2.1. Valitun hahmon on oltava fiktiivinen hahmo lisensoidusta lähteestä ja siitä tulee esittää julkaistuja kuvia referenssiksi tuomaristolle. Sallittuja lähteitä ovat:

    • Mangat ja sarjakuvat

    • Animet ja piirrossarjat

    • Kirjat

    • Elokuvat ja televisiosarjat

    • Musikaalit

    • Videopelit

    3.2.2. Kaupallisissa oheistuotteissa (kuten julisteissa, nukeissa ja taidekirjoissa) esiintyvät hahmo-designit ovat sallittuja, mikäli alkuperäinen lähde on mainittu edellä ja mikäli design on alkuperäisten tekijöiden virallisesti hyväksymä ja kaupallistama.

    3.2.3. Kilpailussa ei saa käyttää epävirallisia hahmoja ja esimerkiksi kilpailijan itse suunnittelemat hahmot tai puvut ovat näin ollen kiellettyjä. Itsenäiset web-sarjat, henkilökohtaiset projektit, pelien beta-versiot tai julkaisemattomat teokset eivät kelpaa virallisiksi lähteiksi. Vain kaupalliset, virallisesti ja ulkoisesti julkaistut teokset ovat hyväksyttyjä. Kustomoitavat hahmot eivät ole sallittuja, ellei olemassa ole virallista oletusdesignia, jota noudatetaan tarkasti.

    3.2.4. Hahmo ei saa olla genderbend-versio tai gijinka-versio hahmosta, ellei tämä hahmon versio ole osa alkuperäistä julkaistua lähdettä.

    3.2.5. Ainoat epäviralliset lähteet, jotka kilpailussa sallitaan ovat Sakizô ja Hannah Alexander illustrations.

    3.2.6. Loukkaavat puvut tai maskeeraukset ovat kiellettyjä. Tähän sääntöön liittyvissä lisäkysymyksissä voit olla yhteydessä kilpailun järjestäjiin.

    3.2.7. Molempien kilpailijoiden tulee valita puvut samasta lähdemateriaalista. Samaa sääntöä sovelletaan mahdollisiin puvunvaihtoihin, ellei puvunvaihto ole tarinan kehityksen kannalta perusteltua. Tähän tulee erikseen kysyä lupaa ICL-karsinnan järjestäjiltä jo ennen kilpailuun hakemista.

    • Esimerkiksi pukujen ollessa elokuvasarjasta How to Train Your Dragon, ei yhden kilpailijan puku voi olla elokuvasarjan ensimmäisestä osasta ja toisen kilpailijan puku elokuvasarjan toisesta osasta, vaan pukujen tulee olla peräisin samasta elokuvasta.

    3.2.8. Jos puvut perustuvat oheistuotteisiin, tulee molempien pukujen olla joko samasta kokoelmasta tai samasta alkuperäislähteestä. Mikäli oheistuotteista ei löydy molempia pukuja, tulee kilpailijoiden valita alkuperäislähde tai toinen oheistuotelähde. Yksi kilpailija ei voi valita alkuperäislähdettä ja toinen oheistuotelähdettä.

    3.3. PROPIT JA NIIDEN TURVALLISUUS

    3.3.1. Oikeiden aseiden käyttö kilpailussa on ehdottomasti kielletty. Asejäljitelmät, jotka vastaavat realistisia aseita, tulee merkitä punaisella teipillä ja aseiden piiput tulee tukkia. Kilpailujen järjestäjät auttavat tarvittaessa merkitsemisessä kilpailupäivänä.

    3.3.2. Realistiset asepropit tai asejäljitelmät ovat sallittuja vain esityksen aikana lavalla ja virallisten kilpailijoiden kuvausten aikana. Muina aikoina tällaiset propit tulee säilyttää suojattuna narikassa tai turvallisesti cosplayn backstagella.

    3.3.3. Kun edellä mainittuja proppeja kuljetetaan kuvauspisteen, cosplayn backstagen ja esiintymislavan välillä, ne tulee pitää piilossa ja varmistaa, että ne voidaan kuljettaa turvallisesti.

    3.3.4. Kilpailijaa kehotetaan tutustumaan Arctic Lights Comic Conin turvallisuussääntöihin tapahtuman UKK-sivulla.

  • 4.1. ESITYKSEN SUUNNITTELU JA TOTEUTUS

    4.1.1.Kilpailijaparin tulee valmistaa esitys, joka on kestoltaan vähintään 90 sekuntia (1:30 minuuttia) ja enintään 180 sekuntia (3:00 minuuttia) pitkä.

    4.1.2.Esityksissä tulee käyttää taustavideota. Video voi sisältää kuvia tai videoklippejä. Runsaat vilkkuvat valot ja välähdykset videolla ovat kiellettyjä. Lavan ja taustavideokankaan mitat ilmoitetaan kilpailijaparille ennakkoon.

    4.1.3. Mikäli esityksessä on dialogia, tulee kilpailijaparin tuottaa laadukas ääniraita. Huonolaatuinen tai epäselvä ääniraita voi vaikuttaa esityksen pisteytykseen laskevasti. Dialogin tulee olla joko englannin tai suomen kielellä. Esityksen kielessä voidaan tehdä poikkeus, mikäli alkuperäinen taustanauha on kappale, joka on alun perin esitetty jollain muulla kielellä. Mikäli esityksessä käytetään tekstitystä, tulee kilpailijan sisällyttää tekstitys taustavideoon. Erillistä näyttöä tai kangasta tekstityksille ei ole. Ulkopuolisten ääninäyttelijöiden käyttäminen on sallittua, mutta käsikirjoituksen on oltava kilpailijaparin omaa käsialaa. Esityksessä ei ole mahdollista käyttää mikrofonia, vaan kaikki dialogi ja laulu tulee sisällyttää ääniraitaan.

    4.1.4. Esityksen tulee olla luonteeltaan ja kieleltään sellainen, että se voidaan esittää ikärajattomassa tapahtumassa.

    4.1.5. Esityksessä ei saa käyttää avustajaa.

    4.1.6. Esityksen videon ja äänen tulee olla samassa tiedostossa MP4-muodossa. Kilpailijaparin tulee toimittaa tiedosto ennakkoon myöhemmin ilmoitettavaan määräaikaan mennessä. Lisäksi kilpailijaparin on suositeltavaa tallentaa tiedosto varmuuskopioksi ulkoiselle muistitikulle ja ottaa se mukanaan kilpailuun.

    4.1.7. Kilpailijaparin tulee toimittaa valotoiveensa ennakkoon annettuun määräaikaan mennessä. Kilpailijaparin tulee suunnitella itse omat valotoiveensa. Tämän lisäksi kilpailijapari voi halutessaan käyttää taustavideota luomaan värillistä valoa lavalle.

    4.1.8. Esitykseen kuuluvia lavasteita ei esituomaroida. Lavasteet ovat osa esityksen pisteytystä ja niiden tulee olla vähintään 50% kilpailijoiden itsensä tekemiä. Mikäli lavasteiden teossa on saatu apua, tulee siitä kertoa, jotta se voidaan tarvittaessa huomioida arvioinnissa. Mikäli asiaa on piiloteltu tai se kerrotaan esituomaroinnin jälkeen, kilpailijat evätään kilpailusta ja rikkomus huomioidaan tulevissa kilpailuissa.

    4.1.9. Kilpailijaparin tulee etukäteen ilmoittaa millaisia lavasteita esitykseen kuuluu. Cosvision ry voi tapauskohtaisesti lainata esitykseen joitakin lavastuselementtejä, kuten pöytää tai tuolia. Varmistathan saatavuuden kuitenkin etukäteen järjestäjiltä.

    4.1.10. Karsintakilpailuun ei saa osallistua esityksellä, jolla kilpailijapari on kilpaillut aiemmin. Esityksen tulee olla kokonaan uusi, tai siinä saa olla enintään 50 % samaa materiaalia kuin aikaisemmin käytetyssä esityksessä.

    4.2. GENERATIIVINEN TEKOÄLY ESITYKSEN SUUNNITTELUSSA

    4.2.1 Generatiivisen tekoälyn käyttäminen kilpailumateriaalien luomisessa on kielletty. Cosvision ei nimeä ohjelmia, sovelluksia tai lisäosia, joita kilpailijat eivät saa käyttää kilpailuun liittyvien materiaalien tuottamisessa. Kilpailijat ovat vastuussa käyttämistään ohjelmista ja niiden sisältämistä työkaluista.

    • Huom! Älykkäät työkalut, jotka hyödyntävät materiaalin omaa dataa, ovat sallittuja materiaalin käsittelystä. Esim. Photoshop Content-Aware Fill, joka analysoi kuvan pikseleitä ja täyttää valitun alueen samankaltaisilla pikseleillä.

    4.2.2. Kuva- ja videomateriaalia ei saa tuottaa tai muokata generatiivisella tekoälyllä. Kuva- ja videomateriaaliin ei saa tuoda generatiivisella tekoälyllä luotuja elementtejä, kuten taustoja, rakennuksia, hahmoja, eläimiä jne. Mikäli kilpailijat eivät itse tuota kuva- ja/tai videomateriaalia tai niissä käytettyjä elementtejä, on kilpailijoiden vastuulla huolehtia materiaalin käyttöoikeuksista. Kolmannen osapuolen luomat materiaalit eivät saa olla generatiivisella tekoälyllä tuotettuja.

    4.2.3. Ääniraidan tuottamisessa kielletään tekstistä puheeksi -tyyppinen ääniraidan tuottaminen generatiivisella tekoälyllä. Ääniraidan musiikin tulee olla ihmisen luomaa, eikä sitä saa luoda generatiivisella tekoälyllä. Dialogin tulee olla ihmisen lausumaa, tai se voi olla leikattu pätkä esimerkiksi pelistä tai elokuvasta. Puhuttua ääntä saa muuttaa äänentaajuutta editointiohjelmassa säätämällä tai oman äänen päälle laitettavalla ääntä muuttavalla ääniefektillä/-filtterillä.

    4.2.4. Kilpailijoiden tulee tekniikkatietojen toimituksen yhteydessä lähettää lyhyt selvitys esityksensä teknisestä toteutusprosessista. Kilpailun järjestäjillä on oikeus pyytää toteutusprosessista lisäselvitystä, mikäli he epäilevät kilpailijoiden käyttäneen materiaalissaan generatiivista tekoälyä.

    • Esimerkki: “Taustanauha on tehty Adobe Premiere -ohjelmalla. Kuvamateriaali on pääosin suoraan pelistä paria omaa piirustustani lukuunottamatta. Ääninäyttelen oman hahmoni itse, mutta taisteluparin ääniraidat ovat leikattu suoraan pelistä.”

    4.2.5. Mikäli kilpailijapari syyllistyy kiellettyjen generatiivisten tekoälyelementtien käyttöön, voidaan heidän rikettä koskevan osa-alueen pisteitä vähentää tuomaroinnissa tai pahimmillaan kilpailijapari voidaan poistaa kilpailusta.

    4.3. LAVAN KÄYTTÖ

    4.3.1. Esityksen tulee tapahtua lavalla, eikä sitä saa viedä lavan reunojen ulkopuolelle esimerkiksi yleisöön tai lavan ja yleisön väliselle alueelle. Kilpailijat voivat poistua esityksessään kulisseihin enintään 15 sekunniksi kerrallaan siten, ettei lava ole koskaan tyhjillään molemmista esiintyjistä tätä kauempaa.

    4.3.2. Idoliteemaisissa esityksissä (kuten Love Live, Vocaloid, AKB0048 jne.) pelkkä tanssi tai lipsync ei saa kestää 30 sekuntia kauempaa.

    4.3.3. Tuliefektit, kipinät, savu sekä mahdolliset tulitteet ja laservalot ovat kiellettyjä. Esitysten aikana lavalle ei saa levittää mitään siivoamista vaativaa ainesta, esimerkiksi lasia, hiekkaa, nestemäisiä tai jauhomaisia aineita (tekoveri, pulverit, tekolumi, tms.), glitteriä tai terälehtiä. Mikäli kilpailija rikkoo tätä sääntöä, ei hän voi sijoittua kilpailun palkintosijoille.

    4.3.4. Lavan valmisteluun ei saa kulua yli 30 sekuntia. Esitys alkaa välittömästi kilpailijaparin esittelyn jälkeen. Esitykseen kuuluvat lavasteet tuodaan kilpailijoiden puolesta lavalle.

    4.3.5. Lavaproppien tai lavasteiden tulee olla niin kevyitä, että 2-4 henkilöä pystyy kuljettamaan ne vaivatta lavalle ja jälleen pois lavalta esitysten välissä..

    • Esimerkki: Kaksi (2) pöytää, joihin molempiin tarvitaan kaksi (2) kantajaa, yhteensä neljä (4) kantajaa.

    4.3.6. Kiinteän lavasteen maksimileveys on lavalle ja sieltä pois kuljetettaessa n. 200 cm ja vastaava maksimikorkeus n. 200 cm. Kilpailijoiden tulee huomioida lavasteen koon ollessa lähellä molempia sallittuja maksimimittoja, että sen turvallinen kuljettaminen saattaa tarvita enemmän kuin kaksi (2) henkilöä, mikä puolestaan saattaa rajoittaa muiden lavasteiden määrää. Kilpailun järjestäjillä on oikeus kieltää kilpailijaparia käyttämästä jotakin lavastetta esityksessään, mikäli sen kuljettaminen lavalle tai lavalta pois on liian haasteellista tai se katsotaan vaaralliseksi. Kilpailijat ovat itse vastuussa siitä, että lavasteet ovat riittävän kestävät ja tukevat kuljettamista varten. Kilpailijoita kannustetaan olemaan yhteydessä kilpailun järjestäjiin, mikäli lavasteiden sopivuus arveluttaa.

    4.3.7. Mikäli kilpailijapari itse toimittaa esityksen ajaksi lavalle sitä suojaavan ja helposti siirrettävän suojan (esim. pressun), on pienimuotoinen sotkun aiheutuminen mahdollista sallia. Tähän tarvitaan kuitenkin aina erityislupa kilpailun järjestäjiltä ennen esityksen tekniikkatietojen lähettämistä.

    4.3.8. Kilpailijoiden tulee pystyä siirtymään lavalle ja esiintymään lavalla puvuissaan ilman ulkopuolista apua. Puvuissa tulee pystyä liikkumaan portaita ylös ja alas.

  • 5.1. Kilpailija on velvoitettu käymään valo- ja videokuvauksessa tapahtuman aikana. Kilpailijat saavat henkilökohtaiset kuvausajat ja lisätietoa kuvauksiin liittyen lähempänä tapahtumaa. Kuvaukset järjestetään lauantain ja sunnuntain aikana (16.-17.5.2026). Mikäli kilpailija ei osallistu kuvauksiin, ei hän voi sijoittua kilpailussa palkintosijoille.

  • 6.1. Kilpailija sitoutuu noudattamaan kilpailujen järjestäjien ohjeita sekä toimittamaan pyydetyt tiedot ennen kilpailua annettuihin määräaikoihin mennessä. Lisäksi Arctic Lights Comic Conissa kilpailun viikonloppuna kilpailijan tulee suoriutua kaikista kilpailuun liittyvistä tehtävistä ja noudattaa annettuja aikatauluja.


    Kilpailijan tulee toimittaa ennen kilpailuja:

    • Kilpailijatiedot

    • Esituomarointiin tarvittavat materiaalit

      • Referenssikuvat, esitietolomake, build book

    • Esityksen tekniikkatiedot

      • Selvitys esityksen teknisestä toteutuksesta, synopsis, lavakartta, valotoiveet, taustavideo


    Kilpailijan tehtävät kaksipäiväisen tapahtuman aikana:

    • Esituomarointiin osallistuminen

    • Lavamiittiin sekä esitysharjoituksiin osallistuminen

    • Valo- ja videokuvauksiin osallistuminen

    • Kilpailussa esiintyminen

    6.2. Mikäli kilpailija ei henkilökohtaisista yllättävistä syistä pysty osallistumaan kilpailuun, tulee hänen ilmoittaa siitä kilpailun järjestäjille mahdollisimman pian.

  • 7.1. Karsintoihin osallistuva kilpailija saa viikonloppulipun Arctic Lights Comic Con 2026 -tapahtumaan. Mikäli kilpailija on ostanut lipun tapahtumaan, noudatetaan näissä tapauksissa lippukaupan sopimusehtoja.

    7.2. Kilpailijalle on cosplayn backstagella tarjolla pientä suolaista ja makeaa evästä sekä virvokkeita.

    7.3. Kilpailijaparilla ei ole lupaa avustajaan cosplayn backstagella, eivätkä he saa käyttää avustajaa esityksessä.

  • 8.1. Mikäli kilpailija ei toimita pyydettyjä tietoja annettuun määräaikaan mennessä, voidaan hänen kilpailuun osallistumisensa evätä. Kilpailussa aikataulujen tai muiden sääntöjen noudattamatta jättäminen johtaa automaattisesti pistevähennyksiin. Joissakin tapauksissa kilpailija voidaan evätä palkintosijoilta tai hänet voidaan poistaa kilpailusta kokonaan.

    8.2. Kilpailussa noudatetaan Suomen lakia. Laiton toiminta tai lain rikkominen johtavat automaattisesti kilpailijan poistamiseen kilpailusta, minkä lisäksi tapaus raportoidaan viranomaisille.

HAKUAIKA
27.1. - 10.2.2026

Hakulomakkeessa kysytään muun muassa seuraavia asioita:

  1. Etu- ja sukunimi

  2. Nimi, jolla haluat esiintyä kilpailussa

  3. Discord-nimimerkki. Discordiin perustetaan ryhmä kilpailuun hyväksytyille kilpailijoille.

  4. Englanninkieliset persoonapronominisi

  5. Puhelinnumero

  6. Sähköpostiosoite

  7. Kilpailupuvun hahmo ja lähdemateriaali

  8. Puvun referenssikuvat PDF-muodossa yhdellä A4-liuskalla.

  9. Esittele cosplayhin liittyvää osaamistasi listaamalla korkeintaan viisi (5) esimerkkiä. Voit käyttää osaamisesi esittelyyn esimerkiksi viimeisimpiä pukujasi, parhaita pukujasi, parhaita kilpailusijoituksiasi tai muuta oleellista projektihistoriaasi.

  10. Valokuvia edellisessä kysymyksessä mainituista puvuista/projekteista.

  11. Kerro pukusi valmistamisesta ja itsestäsi puvun tekijänä. Miksi juuri tämä puku? Miten olet toteuttanut tai aiot toteuttaa sen? Millaisia tekniikoita olet käyttänyt tai aiot käyttää?

  12. Valokuvia puvun valmistamisesta ja/tai nykytilasta

  13. Arvioi prosentein kuinka valmiita pukunne ja esityksenne ovat.

  14. Miksi juuri sinut pitäisi valita kilpailijaksi? Miksi haluat kilpailla ICL-karsinnoissa?

  15. Kertokaa esityksestänne ja itsestänne esiintyjinä. Mikä inspiroi tähän esitykseen? Millainen on esityksen juoni tai millaisia asioita aiotte esityksessänne tehdä?

Kuvat: ©Jenni Suominen, ©nyymix | Kuvissa: pinyamiu & moemoefever, heartgrenaded & witchyblitzhycos