Solo Craftsmanship -sarjassa kilpaillaan yksilöinä ainoastaan parhaasta puvusta. Kilpailun tuomaristo koostuu kokeneista cosplay-harrastajista, jotka palkitsevat sarjasta yhden (1) voittajan sekä yhden (1) varasijan. Kilpailun voittaja liittyy osaksi cosplayn suomenmestaruustiimiä ja lähtevät edustamaan Suomea Espanjaan ICL-finaaliin syksyllä 2026.
Olisitko sinä seuraava Solo Craftsmanship Champion? Tutustuthan huolellisesti kilpailusarjan sääntöihin ja arviointikriteereihin ennen hakemista!
Kilpailuhaku alkaa 27.1.2026 klo 18.00 ja päättyy 10.2.2026 klo 18.00. Kilpailuihin haetaan Google Forms -lomakkeella. Solo Craftsmanship -sarjan kilpailuun valitaan enintään 10 kilpailijaa sekä yhteensä kaksi (2) varasijaa. Kilpailijat valitaan hakemusten perusteella ja jokaiseen hakijaan ollaan yhteydessä sähköpostitse haun tuloksiin liittyen. Mikäli kaikki kilpailijapaikat eivät täyty hakuajan päätyttyä, järjestetään täyttöhaku.
SOLO CRAFTSMANSHIP -SÄÄNNÖT
Nämä säännöt koskevat Solo Craftsmanship -sarjaa ja ICL-Solo Suomen karsintoja, jotka järjestetään osana Arctic Lights Comic Con 2026 -tapahtumaa. Sarjassa kilpaillaan yksilönä ja arvioidaan ainoastaan kilpailijan puku. Sarjan voittaja lähtee edustamaan Suomea Espanjan Japan Weekendissä syyskuussa 2026 järjestettävään ICL-finaaliin. Muistathan tarkistaa finaalia ja edustusta koskevat alkuperäiset englanninkieliset säännöt tapahtuman omasta sääntökirjasta. Muutokset karsintakilpailun tai finaalin sääntöihin ovat mahdollisia.
Hakijan tulee olla täyttänyt 18 vuotta 16.5.2026 mennessä ja hänellä tulee olla joko Suomen kansalaisuus tai pysyvä oleskelulupa Suomessa. Mikäli hakija on edustanut kansainvälisissä cosplay-arvokilpailuissa jotain toista maata, tulee hänen tutustua tarkemmin alkuperäisiin englanninkielisiin sääntöihin hakukelpoisuutta koskien. Aiemmat ICL-karsintojen järjestäjät eivät saa osallistua kilpailuun.
Kilpailun toteuttaa Cosvision ry yhteistyössä Arctic Lights Comic Conin kanssa.
-
1.1. Ennen kilpailua kilpailijan tulee toimittaa kilpailun järjestäjille kattavat referenssikuvat hahmostaan sekä mahdollisista asusteista/propeista esituomarointia varten. Tuomaristo arvioi näiden kuvien perusteella kilpailijan valmistaman pukukokonaisuuden. Kuvissa tulee näkyä koko hahmo sekä kaikki puvun osat. Kuvakollaasit ovat sallittuja, mikäli on todistettavissa, että kuvat perustuvat samaan pukuun.
1.2. Ennen kilpailua kilpailijan tulee toimittaa kilpailun järjestäjille täytetty esitietolomake ja build book, joissa hän voi kertoa pukunsa valmistusprosessista. Tiedot toimitetaan tuomareille, jotka tutustuvat niiden avulla kilpailijan pukuun ja sen valmistusprosessiin itsenäisesti ennen tapahtumapäivän esituomarointia. Kilpailijat saavat tarkemmat ohjeet build bookin tekemiseen myöhemmin.
1.3. Kilpailija tapaa tuomarit ainoastaan kerran esituomaroinnissa, jossa kunkin kilpailijan puku arvioidaan. Kilpailijan puku arvioidaan referenssimateriaalien perusteella, eikä tuomaristo ota huomioon kilpailijan omaa ulkonäköä. Kilpailija osallistuu esituomarointiin täydessä puvussaan ja kaikkine pukuun kuuluvine asusteineen/proppeineen. Jokaiselle kilpailijalle on varattu kahdeksan (8) minuuttia tuomarointiaikaa.
1.4. Esituomaroinnin aikana tuomarit voivat kysyä kilpailijalta kysymyksiä puvun toteutuksesta ja lopputuloksesta. He voivat myös koskea pukuun saatuaan siihen ensin luvan kilpailijalta. Kilpailija ei saa tuoda esituomarointiin mukanaan portfoliota, leikekirjaa, tekstiilinäytteitä tai muuta puvun valmistusta esittelevää lisämateriaalia. Kilpailijan tulee pystyä kertomaan puvustaan suomeksi ja englanniksi.
1.5. Tuomaristo ei ota arvioinnissaan huomioon kilpailijan aiempaa kokemusta puvuntekijänä, esiintyjänä tai kilpailijana. Ainoastaan lopputulos ratkaisee.
1.6. Tuomarit eivät ota kilpailijoista tai heidän asuistaan tai propeistaan kuvia esituomaroinnissa.
1.7. Kilpailun päätteeksi tuomarit keskustelevat yhdessä ja päättävät yhden (1) voittajan ja yhden (1) varasijan. Tuomarien valintoihin vaikuttavat kilpailijoiden puvut pisteytyssääntöjen mukaisesti
-
Puku: 100% kokonaisarviosta
Puvun rakenne, mittasuhteet, istuvuus ja liikkuvuus
Puvun haastavuus, monipuolisuus ja käsityön laatu
Materiaalivalinnat ja värit
Yksityiskohtien huomioiminen ja viimeistely
Yhdennäköisyys hahmon kanssa
Lisäksi kilpailijan arviointiin vaikuttavat positiivisesti:
Edustuskelpoisuus
Kilpailijan myönteinen asenne, aikataulun ja ohjeistuksien noudattaminen sekä valmius englanninkieliseen kommunikointiin
-
3.1. PUKU
3.1.1. Ostetut ja muokatut puvut ja propit eivät ole sallittuja. Kilpailijan tulee tehdä pukunsa kokonaisuudessaan itse kannettavat pukuun kuuluvat propit mukaan lukien ja hänen on pystyttävä antamaan selvitys puvun valmistusprosessista tuomaristolle. Automatisoituja tuotantotyökaluja, kuten 3D-tulostinta tai kirjontakonetta, käyttäessään tulee kilpailijan valmistaa koneissa käytettävät tiedostot myös itse. Muiden suunnittelemia tai ostettuja kaavoja, tiedostoja tai muokattuja valmisvaatteita saa käyttää vain, jos ne eivät ylitä 10% puvun kokonaisuudesta.
3.1.2. Savukoneiden käyttö puvussa ei ole sallittua turvallisuussyistä. Pieni pukuun integroitava järjestelmä voidaan sallia edellyttäen, että kilpailun järjestäjät ovat hyväksyneet sen etukäteen ja että se testataan tapahtumapaikalla.
3.1.3. Kilpailijan puvun tulee olla valmis kilpailijan saapuessa karsintoihin tapahtumapaikalle. Matkustamisesta aiheutuneita vaurioita saa kuitenkin korjata saapumisen jälkeen.
3.1.4. Karsintakilpailuun saa osallistua puvulla, jolla kilpailija on kilpaillut aiemmin edellyttäen, että puvulla ei ole voitettu Suomessa järjestetyn kansainvälisen kilpailun karsintaa eikä sitä ole käytetty kansainvälisen kilpailun finaalissa.
Esimerkiksi: Extreme Cosplay Gathering, Nordic Cosplay Championships, Cosplayn Suomenmestaruuskilpailut, World Cosplay Summit, Cosplay World Masters, EuroCosplay Championships, International Cosplay League, Europa Cosplay Cup tai muu kansainväliseen cosplay-kilpailuun johtava esikarsinta.
3.1.5. Mikäli kilpailija tulee valituksi edustamaan Suomea ICL:n finaalissa, saa karsintakilpailussa käytettyä pukua käyttää finaalissa huomioiden seuraavat:
Puvulla ei ole aiemmin voitettu Suomessa järjestettyä kansainvälisen kilpailun karsintaa, pois lukien karsintakilpailu, josta kilpailija on valittu edustamaan Suomea tulevaan ICL-finaaliin.
Kilpailija on kuitenkin voinut osallistua puvulla kansainvälisen kilpailun karsintaan Suomessa.
Puvulla ei ole kilpailtu aiemmin kansainvälisen kilpailun finaalissa.
Puvulla ei saa kilpailla karsinnan voiton jälkeen muissa kilpailuissa ennen ICL-finaalia.
3.2. HAHMOVALINTA
3.2.1. Valitun hahmon on oltava fiktiivinen hahmo lisensoidusta lähteestä ja siitä tulee esittää julkaistuja kuvia referenssiksi tuomaristolle. Sallittuja lähteitä ovat:
Mangat ja sarjakuvat
Animet ja piirrossarjat
Kirjat
Elokuvat ja televisiosarjat
Musikaalit
Videopelit
3.2.2. Kaupallisissa oheistuotteissa (kuten julisteissa, nukeissa ja taidekirjoissa) esiintyvät hahmo-designit ovat sallittuja, mikäli alkuperäinen lähde on mainittu edellä ja mikäli design on alkuperäisten tekijöiden virallisesti hyväksymä ja kaupallistama.
3.2.3. Kilpailussa ei saa käyttää epävirallisia hahmoja ja esimerkiksi kilpailijan itse suunnittelemat hahmot tai puvut ovat näin ollen kiellettyjä. Itsenäiset web-sarjat, henkilökohtaiset projektit, pelien beta-versiot tai julkaisemattomat teokset eivät kelpaa virallisiksi lähteiksi. Vain kaupalliset, virallisesti ja ulkoisesti julkaistut teokset ovat hyväksyttyjä. Kustomoitavat hahmot eivät ole sallittuja, ellei olemassa ole virallista oletusdesignia, jota noudatetaan tarkasti.
3.2.4. Hahmo ei saa olla genderbend-versio tai gijinka-versio hahmosta, ellei tämä hahmon versio ole osa alkuperäistä julkaistua lähdettä.
3.2.5. Ainoat epäviralliset lähteet, jotka kilpailussa sallitaan ovat Sakizô ja Hannah Alexander illustrations.
3.2.6. Loukkaavat puvut tai maskeeraukset ovat kiellettyjä. Tähän sääntöön liittyvissä lisäkysymyksissä voit olla yhteydessä kilpailun järjestäjiin.
3.3. PROPIT JA NIIDEN TURVALLISUUS
3.3.1. Oikeiden aseiden käyttö kilpailussa on ehdottomasti kielletty. Asejäljitelmät, jotka vastaavat realistisia aseita, tulee merkitä punaisella teipillä ja aseiden piiput tulee tukkia. Kilpailujen järjestäjät auttavat tarvittaessa merkitsemisessä kilpailupäivänä.
3.3.2. Realistiset asepropit tai asejäljitelmät ovat sallittuja vain esityksen aikana lavalla ja virallisten kilpailijoiden kuvausten aikana. Muina aikoina tällaiset propit tulee säilyttää suojattuna narikassa tai turvallisesti cosplayn backstagella.
3.3.3. Kun edellä mainittuja proppeja kuljetetaan kuvauspisteen, cosplayn backstagen ja esiintymislavan välillä, ne tulee pitää piilossa ja varmistaa, että ne voidaan kuljettaa turvallisesti.
3.3.4. Kilpailijaa kehotetaan tutustumaan Arctic Lights Comic Conin turvallisuussääntöihin tapahtuman UKK-sivulla.
-
4.1. Solo Variety -sarjaan kuuluu kaksiosainen lavaosuus: catwalk ja juontajan haastattelu.
4.2. Lavaosuuden ensimmäisen osan, eli catwalkin, aikana kaikki sarjan kilpailijat pysähtyvät vuorollaan lyhyesti poseeraamaan lavalla eri tavoin esitelläkseen pukuaan yleisölle. Taustamusiikki on kilpailun järjestäjien valitsema, eikä kilpailija voi valita omaa musiikkiaan.
4.3. Lavaosuuden toisessa osassa juontaja haastattelee kilpailijaa lyhyesti lavalla yleisön edessä. Haastattelukysymykset koskevat hahmovalintaa tai puvun tekoa. Kysymykset sovitaan juontajan kanssa etukäteen. Lavaosuuden toista osiota, eli haastattelua, varten kilpailijan tulee toimittaa 4-5 valokuvaa pukunsa yksityiskohdista ennakkoon annettuun määräaikaan mennessä. Kuvat esitetään lavan taustakankaalla yleisölle kilpailijan haastattelun aikana. Toimitettavien kuvien mitat ja tallennusmuodot ilmoitetaan kilpailijalle etukäteen. Kuvat ovat puhtaasti yleisöä varten, eikä niitä arvioida. Esimerkkejä kuvien käyttötarkoituksesta sekä hyvistä kuvista voit tarkistaa kevään 2025 taltioinnista.
4.4. Puvunvaihdot eivät ole sallittuja catwalkin aikana, vaan kilpailijalla tulee olla vain yksi puku.
4.5. Kilpailijan esiintymistä lavaosuuden aikana ei arvioida, mutta hahmoon eläytyvää esiintymistä suositellaan paremman kuva- ja videomateriaalin saamiseksi.
-
5.1. Kilpailija on velvoitettu käymään valo- ja videokuvauksessa tapahtuman aikana. Kilpailijat saavat henkilökohtaiset kuvausajat ja lisätietoa kuvauksiin liittyen lähempänä tapahtumaa. Kuvaukset järjestetään lauantain ja sunnuntain aikana (16.-17.5.2026). Mikäli kilpailija ei osallistu kuvauksiin, ei hän voi sijoittua kilpailussa palkintosijoille.
-
6.1. Kilpailija sitoutuu noudattamaan kilpailujen järjestäjien ohjeita sekä toimittamaan pyydetyt tiedot ennen kilpailua annettuihin määräaikoihin mennessä. Lisäksi Arctic Lights Comic Conissa kilpailun viikonloppuna kilpailijan tulee suoriutua kaikista kilpailuun liittyvistä tehtävistä ja noudattaa annettuja aikatauluja.
Kilpailijan tulee toimittaa ennen kilpailuja:
Kilpailijatiedot
Esituomarointiin tarvittavat materiaalit
Referenssikuvat, esitietolomake, build book
Yksityiskohtakuvat haastatteluun
Kilpailijan tehtävät kaksipäiväisen tapahtuman aikana:
Esituomarointiin osallistuminen
Valo- ja videokuvauksiin osallistuminen
Kilpailun lavaosuuteen osallistuminen (Catwalk ja haastattelu)
6.2. Mikäli kilpailija ei henkilökohtaisista yllättävistä syistä pysty osallistumaan kilpailuun, tulee hänen ilmoittaa siitä kilpailun järjestäjille mahdollisimman pia
-
7.1. Karsintoihin osallistuva kilpailija saa viikonloppulipun Arctic Lights Comic Con 2026 -tapahtumaan. Mikäli kilpailija on ostanut lipun tapahtumaan, noudatetaan näissä tapauksissa lippukaupan sopimusehtoja.
7.2. Kilpailijalle on cosplayn backstagella tarjolla pientä suolaista ja makeaa evästä sekä virvokkeita.
7.3. Kilpailijalla on lupa yhteen avustajaan cosplayn backstagella, mikäli hän tarvitsee apua esimerkiksi pukeutumisessa. Mahdollisen avustajan tiedot tulee ilmoittaa kilpailun järjestäjälle ennakkoon ja avustajalla tulee olla maksettu lippu tapahtumapäivälle sisäänpääsyä varten.
-
8.1. Mikäli kilpailija ei toimita pyydettyjä tietoja annettuun määräaikaan mennessä, voidaan hänen kilpailuun osallistumisensa evätä. Kilpailussa aikataulujen tai muiden sääntöjen noudattamatta jättäminen johtaa automaattisesti pistevähennyksiin. Joissakin tapauksissa kilpailija voidaan evätä palkintosijoilta tai hänet voidaan poistaa kilpailusta kokonaan.
8.2. Kilpailussa noudatetaan Suomen lakia. Laiton toiminta tai lain rikkominen johtavat automaattisesti kilpailijan poistamiseen kilpailusta, minkä lisäksi tapaus raportoidaan viranomaisille.
HAKUAIKA
27.1. - 10.2.2026
Hakulomakkeessa kysytään muun muassa seuraavia asioita:
Etu- ja sukunimi
Nimi, jolla haluat esiintyä kilpailussa
Discord-nimimerkki. Discordiin perustetaan ryhmä kilpailuun hyväksytyille kilpailijoille.
Englanninkieliset persoonapronominisi
Puhelinnumero
Sähköpostiosoite
Kilpailupuvun hahmo ja lähdemateriaali
Puvun referenssikuvat PDF-muodossa yhdellä A4-liuskalla.
Esittele cosplayhin liittyvää osaamistasi listaamalla korkeintaan viisi (5) esimerkkiä. Voit käyttää osaamisesi esittelyyn esimerkiksi viimeisimpiä pukujasi, parhaita pukujasi, parhaita kilpailusijoituksiasi tai muuta oleellista projektihistoriaasi.
Valokuvia edellisessä kysymyksessä mainituista puvuista/projekteista.
Kerro pukusi valmistamisesta ja itsestäsi puvun tekijänä. Miksi juuri tämä puku? Miten olet toteuttanut tai aiot toteuttaa sen? Millaisia tekniikoita olet käyttänyt tai aiot käyttää?
Valokuvia puvun valmistamisesta ja/tai nykytilasta.
Arvioi prosentein kuinka valmis pukusi on
Miksi juuri sinut pitäisi valita kilpailijaksi? Miksi haluat kilpailla ICL-karsinnoissa?
Kuvat: ©tamameru ©Teklagraphy, ©nyymix | Kuvissa: Iinaban elisha, ainocos
